Obras e Textos

 

Nesta secção incluem-se obras acompanhadas de textos com elas relacionados: poderão ser memórias descritivas,  artigos de investigação, dissertações ou relatórios de mestrado, mas também textos de carácter menos formal sobre análise, técnica de composição, sobre o processo criativo, motivações , contextos, etc.

[seccão em construção]

Cláudio de Pina | CESEM

 

Бориска Колоколa (Boriska Bells) is a hommage to the russian director Andrei Tarkovsky (1932-1986). Boriska is a fictional character from the soviet biographical historical drama Andrei Rublev (1966), a young boy that starts the endeavor of building a bell. The film is loosely based on the life of Andrei Rublev, a 15th century russian Icon painter. The plot turns around for the main character when he witnesses the casting of a bell for the Grand Prince. Boriska is the son of a bellmaker that all is family died from the plague. While in death bed, his father partake the secret of casting a bronze bell. The film is deeply philosophical and moving, dealing with aspects about sin; hunger, sickness besides portraying the harsh Russian life at the time. The epilogue of the film is the only part that is shown in colour, of Icons from Andrei Rublev, cross fading in the end to four horses standing by a river in the rain. This piece is completely synchronized with this epilogue, and was a point of view, regarding composition.

Cláudio de Pina | CESEM

 

The triptych Tentações de Santo Antão (Temptation of Saint Anthony) is an oil painting on wood panels from the XVI century by the Netherlandish painter Hieronymus Bosch (1450-1516). The painting portraits the physical, mental and spiritual torments endured by S. Anthony the Great, a common subject in Medieval and Renaissance art. Like in other Bosch’s works, this triptych uses a unique and fantastic imagery. The painting hangs in the Museu Nacional de Arte Antiga in Lisbon and since my childhood is one of the places I often visit, just to admire this painting. In each visit new details arise and fascinated me into creating an ‘orquestre diabolique’ to portrait the scene.

 

Pedro Amaral | Universidade de Évora

 

 

Face a uma formação de tal modo sobrecarregada de história, abundante nas suas conotações individuais e estilísticas – de Haydn e Mozart, de Beethoven e Schubert a Brahms, à Segunda Escola de Viena e a Bartók… – sobrevem hoje uma impressão de quase extemporaneidade ao aceitarmos compor para quarteto de cordas.

Ana Telles | Universidadede Évora / CESEM

 

Abstract: Christopher Bochmann's pianistic language is based on a fairly conventional instrumental technique, inherited from the 19th century pianistic tradition, yet encompassing characteristic features developed by authors associated with the 2nd Viennese School and post-serialism, as well as significant experiences in the fields of free forms and aleatoric music. The permeability to a neoclassical sensibility, probably stimulated by contact with Nadia Boulanger in the formative years, has remained over time and manifests itself from time to time, both in the use of techniques, genres and forms of the past, but also, more comprehensively, in a constant search for balance and proportionality, across all of Bochmann’s works.

 

Soube imediatamente que era possível criar imagens maravilhosas no local… Estávamos na sombra das montanhas, a luz era fresca e sossegada e o vento não estava agitado. Os troncos das árvores de Aspen eram esverdeados e as folhas um amarelo vibrante. O chão da floresta estava coberto de arbustos avermelhados. Era silencioso e visualmente calmo, e seria ideal para uma fotografia a cores.

 

No entanto, Ansel Adams imaginou-a a preto e branco.
Realidade circunscrita numa fotografia cujo propósito é o seu próprio afastamento.

Sussurro de autómatos eléctricos, bzzz cling clang pim pum, o frémito dos utensílios e engenhos de todo o tipo que nos rodeiam o quotidiano, o contínuo entre concreto e abstracto, o ruído como bloco em bruto a partir do qual se esculpe um universo de possibilidades sonoras e, reciprocamente, os sons que em si carregam a memória ou a fantasia do ruído de onde brotaram. Puro e impuro. Um catálogo de transições, sinal quebrado, interrompido, cortado por intromissões, tanto ilídimas como forçosas. Uma melodia obstinada, ubíqua, uma vez e outra, a cada reinício numa roupagem única.

Nuno Trocado

 

Noise in the Composition of 2458208

Nuno Trocado

 

Abstract: A variety of perspectives about noise serves as a framework for the development of structures and techniques in the composition of 2458208, for ensemble and electronics (2018). Thinking about noise promptly reveals its paradoxes. Noise may present itself opposed to concepts like signal or pitch. Noise can be seen as the genesis and backdrop of all there is. But how do these concepts reflect on the practical problem of creating a musical work? This text offers a personal perspective, along with the discussion of software tools and techniques, illustrated with code examples.

Texto/Artigo/Dissertação/Relatório:

Música e Arquitectura: Contributos para uma visão integrada da composição
Relatório do Projecto Artístico Mestrado em Composição ESML-IPL
  http://hdl.handle.net/10400.21/14142  

Abstract: Music and Architecture have been related since the Pythagorean discovery of the ar- ithmetical basis of the musical intervals. Throughout history, these relations have been apparent through mathematics and geometry. In modern times, with the development of each of these arts through technology, and the merging of creative disciplines, new perspectives of interaction between sound and space, music and architecture are emerging. This essay presents three projects that explore these relations either in terms of the creative process, or of the aesthetic experience.

Som-espaço; Interdisciplinaridade; Espacialização; Electroacústica.

Texto/Artigo/Dissertação/Relatório:

Mestrado em Música
Ressonância(s): processos de escrita musical
Dissertação – Mestrado em Música
Tiago Cabrita
  http://hdl.handle.net/10400.21/8350


Abstract: O estudo presente neste relatório é uma reflexão acerca de uma perspetiva sobre a ressonância no contexto da composição musical, em especial, a partir do conjunto das peças, escritas para este Mestrado, “Intimidade” (Saxofone e Piano), “Anticlockwise” (Violino solo, Encomenda da 25ª Edição do Prémio Jovens Músicos), “O Vulto da Consciência” (Soprano, Duas Flautas e Percussão), “A Vida Inteira” (Encomenda do Teatro Nacional S. Carlos), “Voem, Asas..” (Clarinete e Vibrafone), “Reflexos da Memória de uma Criança” (Violoncelo e Pequena Orquestra), “Unexpressions Revisited” (Orquestra de Cordas) e “Do Outro Lado do Espelho” (para dois Pianos). Baseado na bibliografia apresentada e na observação de peças de outros compositores, propus-me refletir sobre o modo como a ressonância é tratada no universo das oito peças em análise.